CO-Melders

Wat is er anders in de nieuwe koolmonoxidemelders van FireAngel?

De belangrijkste technische wijzigingen ten opzichte van de vorige editie EN 50291-1:2010 en de nieuwe EN 50291-1:2018.

— End of Life-indicator is verplicht gesteld en moet een hoorbare en zichtbare waarschuwing bevatten;

— Er zijn richtlijnen toegevoegd voor het beoordelen van de batterijcapaciteit en de verwachte levensduur;

— Er zijn vereisten toegevoegd voor Koolmonoxidemelder op netvoeding met een back-up voeding;

— Het aantal potentiële interferentiegassen is verhoogd, minder cross-sensitivity;

— Er zijn tests toegevoegd voor een optionele alarm-pauze voorziening;

— De vereisten voor het hoorbare alarm en het bijbehorende rode visuele signaal zijn verduidelijkt;

— Batterij bijna leeg, fout en akoestische en visuele waarschuwingen aan het einde van de levensduur worden gegeven in een informatieve bijlage;

— Er is een informatieve bijlage toegevoegd voor apparaten met lage (waarschuwings-) CO-waarden- Low Levels;

— Er zijn eisen toegevoegd voor apparaten die gebruikmaken van radioverbindingen;

— De eis voor een geluidsuitgangsalarm is verhoogd in overeenstemming met de EN 14604 rookmelder voorwaarden. = nu ook 85dB.

De gevoeligheid van een sensor drukken we uit in nA -PPM (nano ampere – parts per million). De concentratie koolmonoxide drukken we uit in PPM. Het verschil tussen 50291- 2010 en 50291-2018 gecertificeerde koolmonoxidemelders is dat er een end of life signaal verplicht is en dat er signalen bij low levels zijn toegestaan. Dit was bij 50291: 2010 melders niet mogelijk. Een hoorbaar alarm ‘’mocht’’ pas na 50PPM. Echter: in de ‘’oude’’ co melders van FireAngel was al rekening gehouden met de nieuwe norm. Deze gaven ook bij 8 uur /30PPM een alarm af. Met de aanpassing van EN50291 is het nu mogelijk om zowel zichtbare als hoorbare signalen af te geven bij lage concentraties. De beste keus blijft een Digitale koolmonoxidemelder – de hoogte van de PPM is belangrijk bij een verder advies. Tevens zijn low levels ‘’zichtbaar’’, waarbij problemen met defecte cv’s, geisers en lekkende gasafvoer in een vroeg stadium ontdekt worden.

Winkelwagen
Bekijk winkelwagen